11 juli 2010

Bananenijs

Bananen

Dit bananenijs is net als het koffieijs heel snel en makkelijk te maken. Gebruik goed rijpe bananen voor het lekkerste resultaat.

Bananenijs
Recept printen
  • 300 gram rijpe bananen
  • 130 gram fijne kristalsuiker
  • sap van 1 kleine citroen
  • 1 eidooier
  • 1 dl slagroom
  • 3 dl volle melk
Pureer de bananen samen met de eidooier, de suiker en het citroensap in een foodprocessor. Giet de slagroom en de melk erbij en laat de machine nog even draaien tot alles goed gemengd is.
Laat het mengsel koud worden in de koelkast.
Giet het mengsel in een ijsmachine en laat tot ijs draaien.
Serveer direct of laat het ijs in de vriezer verder opstijven.

14 opmerkingen:

Niqui zei

Wat een heerlijk ijs lijkt me dit,Arden!Wil het eigenlijk morgen meteen maken want ik heb alle ingrediënten sowieso al in huis,maar ik zit een beetje te dubben over die eidooier.Zou ik die ook kunnen weglaten???
Hier hebben ze hele gevoelige darmen en ik ben echt bang voor salmonella,dus rauwe eieren gebruik ik principieel nooit,maar als het afbreuk aan de smaak of textuur van het ijs zou doen,zou ik dat wel jammer vinden.Tips???
-xxx-

Levine zei

Hi Niqui, het eigeel zorgt wel voor structuur in het ijs, maar ik denk dat je het wel weg kunt laten. Kwestie van uitproberen. Je kunt gepasteuriseerd eigeel gebruiken, maar dat is helaas niet overal te koop. In ieder geval wel bij groothandels, bijvoorbeeld de Sligro. Ik gebruik het ook wel als ik veel ijs tegelijk maak, er bestaat dan geen gevaar voor salmonella.

Niqui zei

Dank je wel voor de snelle reactie,Arden en de tip vd. Sligro!
Ik ga dat zeker halen,dan kan ik ook eindelijk eens een échte Tiramisu maken,want dat durfde ik tot op heden ook nooit aan vanwege die eieren.Nogmaals super bedankt!
-xxx-

Anoniem zei

Hoi Arden,

ik vind bananenijs een lastige smaak om te maken. Persoonlijk bevalt jouw recept mij tot nu toe het best! Goede hoeveelheid ook. Helaas vond mijn man het te zoet en heeft hij er liever meer room in. Ach ja, zo heb je altijd wat. Voor hem dus maar het Sylvia Witteman recept, ik ben blij met deze versie! Bedankt hiervoor!

Mamuffin.

Anoniem zei

Zojuist dit ijs gemaakt. Wat een heerlijkheid. Bedankt voor het delen van dit recept.

PS, ik volg je op twitter, iedere keer als ik een recept van jouw bereid (em dat zijn er al een aantal geweest de afgelopen weken, dat tweet ik dit met jou als @. Aan de rechterkant van twitter kan je precies zien wie jou ergens noemt (bij het @Arden1957 regeltje).

Levine zei

@Anoniem: helaas heb ik geen enkel bericht in Twitter over een gemaakt recept. Ik zie je berichten dus niet in het lijstje in de rechterkolom. Ik denk dat er iets mis is gegaan. Ik weet ook niet wie je bent dus kan je niet terugvolgen. Wie o wie ben je?

Gabriëlla zei

Ik zie nu pas je reactie. Ik ben Gabrielladg.

Overigens, ben nu (weer) je koffieijs aan het maken. Zal vanavond op Twitter een foto plaatsen van het eindresultaat.

Moi-Raya zei

Inmiddels heb ik al meerdere keren bananenijs gemaakt (meestal mét chocola er doorheen) en onder andere jouw recept gebruikt als experiment-basis. Zo te zien moet ik ook nodig eens wat andere recepten als inspiratie gebruiken, mmmmm.

Bedankt voor het plaatsen!

*Alfie* zei

Hoi,

Ik heb dit recept gebruikt voor mijn allereerste poging om ijs te maken, maar deed er ook nog mango bij in. Superlekker banaan-mangoijs als resultaat ;)

Michael zei

Hallo,

iedere keer als ik ijs maak, wordt het ijs altijd steenhard. Is er een manier of een goedje dat er voor zorgt dat het ijs wat zachter wordt om het uit een bakje te scheppen?

Levine zei

Op tijd uit de vriezer halen, dan wordt het weer schepbaar.

Anoniem zei

Dit moet je echt proberen, super lekker ijs. Een tip om te voorkomen dat het een blok steen wordt. Je moet het ijs om het half uur door roeren.

Anoniem zei

Echt helemaal top dit recept! :) Iets aangepast naar mijn smaak:
geen citroensap, rietsuiker ipv kristalsuiker, 3,5 dl melk en 2 dl slagroom om het extra romig te maken.. super lekker! Nu nog op zoek naar hét vanille-ijs recept...

henkthetank59 zei

je kan in plaats van eigeel ook johannesbroodpitmeel gebruiken,is gewoon bij kruitvat verkrijgbaar met maat schepje,1 shepje afgevlakt per 100 ml.