23 juli 2008

IJs van blauwe bessen

Een tijdje geleden heb ik mijn oude Philips ijsmachine met los vrieselement ingeruild voor een spiksplinternieuwe ijsmachine met zelfvriezende motor: een Nemox Gelatissimo. Op zich doet de oude Philips het nog goed (mijn dochter heeft er inmiddels al beslag op gelegd ....), maar twee of meer verschillende soorten ijs direct na elkaar maken kan niet. Na 1 portie ijs draaien is het koelelement zo opgewarmd dat het weer zo'n 24 uur in de vriezer moet voordat je het weer kunt gebruiken. Met de Nemox is dat nadeel opgelost, je kunt probleemloos verschillende soorten ijs achter elkaar draaien (met zo'n 10 minuten tussenpauze). De machine heeft 2 bakken, 1 vaste en 1 losse. Als je de losse inzetbak wilt gebruiken moet je een zoutoplossing of alcohol tussen de vaste en losse bak gieten om mooi ijs te kunnen draaien.

Ik ben erg in mijn nopjes met deze machine. Kwam het in het verleden nog wel eens voor dat ik was vergeten het vrieselement in de vriezer te leggen, nu kan ik op ieder moment ijs maken! 5 minuten voorkoelen en huppa draaien maar.

Dit ijs van blauwe bessen is één van onze favorieten.

Ijs van blauwe bessen

IJs van blauwe bessen (± 1 liter)

Recept printen
  • 300 gram blauwe bessen (vers of bevroren, laat bevroren bessen ontdooien en uitlekken)
  • 130 gram suiker
  • snufje zout
  • geraspte schil en sap van een ½ citroen
  • 360 ml slagroom
  • 360 ml zure room
Voorbereiding:
Doe de bessen, suiker, zout en citroenrasp en -sap in een kleine pan. Breng het mengsel al roerend aan de kook. Laat de bessen in een paar minuten openspringen.

Schep de bessen met vocht in een foodprocessor en draai tot een homogeen mengsel.

Voeg de slagroom en de zure room toe en meng met de pulsknop. Proef en voeg zonodig nog wat citroensap of suiker toe.

Giet het mengsel in een kom en laat het in de koelkast koud worden.

IJs maken:
Giet het mengsel in de machine en laat tot ijs draaien. Serveer direct of laat het in de vriezer verder opstijven. Het ijs blijft ongeveer 2 weken in de diepvries goed.

Lekker met vers fruit (blauwe bessen, frambozen, bramen) en een toefje slagroom.

Bron: Baking, from my home to yours van Dorie Greenspan.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

gipskruit zei

lijkt me een ideaal ding arden :) die ijsmachine , En het recept ziet er ook heerlijk uit!
Ben nog aan het "denken"over een ijsmachine maar deze lijkt me wel makkelijk

Anoniem zei

Ik zit er al een hele tijd over na te denken of ik er eentje moet kopen, ik twijfel tussen deze die je nu hebt gekocht en de Bestron DKY15.. maarja daar zijn geen reviews over.. maarja als ik jou verhaal hoor over dat lekkere ijs, ga ik toch maar weer eventjes kijken naar de Nemox!!!!! :)
trouwens probeer een keer mango ijs te maken ..

groetjessss

Anoniem zei

Goedenmiddag, ik ben op zoek naar een goed recept om met verse frambozen ijs te maken. Kan ik dit blauwebessenrecept daarvoor gebruiken, of zijn de gewichten etc anders? Heel graag uw reactie,
Wendy (ik woon in Argentinië en wij hebben framb.plantages en wil naast likeuren en sauzen ook ijs gaan aanbien). mijn mailadres is info@centromariposa.com.ar