29 juli 2008

Kokoscake

Coconut Bread by Bill Granger

Een paar maanden geleden (wat gaat de tijd toch snel ....) kreeg ik dit recept via de mail. De afzender had ik gesproken tijdens één van mijn bakdemonstraties bij kookwinkel DOK. We hadden een gesprek over vanille extract, ik liet mijn zelfgemaakte extract proeven en zo kwam dit recept ter sprake. Ik heb deze cake al vrij snel nadat ik het recept had gekregen gebakken, maar op de één of andere manier had ik het nog steeds niet op mijn blog gezet.

Lekkere cake, probeer hem ook eens even geroosterd in een broodrooster. Likje boter erop, kopje koffie of thee erbij en genieten. De cake kan ook (in plakken) ingevroren worden.

Kokoscake (Coconut Bread) van Bill Granger
Recept printen
  • 2 eieren
  • 300 ml melk
  • 1 theelepel vanille extract
  • 350 gram patentbloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 2 theelepels kaneel
  • 225 gram fijne suiker
  • 150 gram geraspte kokos
  • 75 gram ongezouten roomboter, gesmolten
  • cakevorm van ± 21 cm, ingevet
  1. Verwarm de oven voor op 180 ºC.
  2. Meng de eieren, melk en vanille extract met een vork door elkaar.
  3. Zeef bloem, bakpoeder en kaneel boven een schaal, voeg de suiker en geraspte kokos toe en meng door elkaar.
  4. Maak een kuiltje in het midden en roer er met een vork geleidelijk het ei-/melkmengsel door totdat alles net gemengd is.
  5. Voeg de gesmolten boter toe en roer tot alles net gemengd is.
  6. Doe het cakebeslag in de cakevorm en bak de cake in ± 1 uur gaar en bruin. De cake is gaar als er een in het midden gestoken prikker schoon uitkomt.
  7. Laat de cake in de vorm 5 - 10 minuten afkoelen en stort hem dan op een rooster en laat volledig afkoelen. Bestrooi voor het serveren met poedersuiker en geef er een lik boter bij. Ook geroosterd erg lekker. De cake kan ingevroren worden.
Eet smakelijk!

PS: over DOK gesproken ......: op zaterdag 30 augustus ga ik daar vanaf 12.00 uur weer allerlei lekkere dingen bakken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Voor super vanillestokjes ga ik altijd op zaterdag naar de markt in Apeldoorn. Er staat dan een man met een hele wagen vol met heerlijke kruiden, de allerlekkerste cranberries en ook geweldige vanillestokjes. Je kunt ook online bestellen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. het is een geweldig aardige man dus dat zit vast wel goed. De komende drie weken is hij trouwens op vakantie. www.imkerijvos.nl

Groetjes truus