15 augustus 2008

Witte broodjes met polenta

Witte broodjes met polenta

Net als in de pizzabroodjes heb ik in dit deeg polenta verwerkt. Resultaat: broodjes met een extra 'crunch'.

Witte broodjes met polenta 
  • 4 gram instant gist
  • 10 gram suiker
  • 400 gram tarwebloem
  • 100 gram (instant) polenta
  • 10 gram zout
  • 25 gram olijfolie
  • 310 gram water, lauwwarm

Deeg in standmixer/spiraalkneder kneden: Meng de bloem, polenta, gist, suiker en zout in de kom. Voeg de olijfolie en het water toe. Kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Deeg in broodbakmachine kneden: Doe alle ingrediënten in de bak van de bbm en laat in 10 - 15 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand kneden. Volg verder het recept hieronder vanaf de 1e rijs. Of gebruik de deegstand (= inclusief 1e rijs), volg dan het recept vanaf het vormen. Bij gebruik van de deegstand koud water gebruiken.  

1e rijs: Vorm het deeg tot een bal en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Laat het deeg op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot dubbel volume rijzen. Het deeg is goed gerezen als je er met een vinger in prikt en het gat zichtbaar blijft.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Verdeel het met een deegsteker in 12 gelijke stukken en vorm er bolletjes van. Leg de bolletjes op een bakplaat (bekleed met bakmatje of bakpapier). 

2e rijs: Zet een bord/schaal met kokend water onderin de oven en zet de bakplaat met deegbolletjes erboven. De bolletjes hoeven niet afgedekt te worden. Laat ze in 50 - 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. 

Bakken: Haal het bord met kokend water uit de oven en laat de broodjes erin. Zet de oven op de hoogste temperatuur (in mijn oven is dat ± 240 ºC) en bak de broodjes in ± 20 minuten gaar en bruin. 

Deze broodjes laten zich perfect invriezen.

12 opmerkingen:

Gabriella zei

Toevallig! Gisteren heb ik ook brood gebakken. We gaan zondag op vakantie, dus we hebben onderweg iets lekkers te smullen.

Hilde zei

Hoi Arden,

Deze broodjes vandaag geprobeerd. Ik denk wel dat ik alles goed afgemeten heb, maar ik vond dit een heel plakkerig deeg. Ik heb er eigenlijk wel wat extra bloem moeten bijdoen. Is het een wat natter deeg dan vb. de zachte melkbollen van Lida ?

Ondertussen zijn ze gebakken en staan ze af te koelen. Ze zien er mooi uit. Ben benieuwd hoe ze smaken !

Bedankt voor al die toffe, lekkere recepten. Mijn vriend is aardig wat kilootjes aan het bijkrijgen ...

Levine zei

Hoi Hilde,

Ik had geen plakkerig deeg, het deeg was niet plakkeriger dan van de zachte melkbollen van Lida. Maar ja, ik weet niet hoe dat deeg bij jouw is :-). Het kan aan de bloem liggen of aan de polenta, de ene soort neemt meer vocht op dan een andere soort. Als je ze nog een keer wilt maken neem dan iets minder vocht, bijv. 290 of 300 gram water. Je kunt dan altijd nog wat water toevoegen als het nodig is.

Hilde zei

Hallo Arden,

Ik denk dat het misschien aan mijn weegschaal gelegen heeft. Volgens mij heb ik er teveel olijfolie ingedaan en weegt mijn weegschaal niet nauwkeurig genoeg. Ik zou eens moeten kijken met hoeveel eetlepels 25ml overeenkomt.
Kan inderdaad best zijn dat de polenta iets minder vocht opneemt ook. Bij mij is het tamelijk grove polenta uit de natuurwinkel.

De broodjes zijn wel goed van smaak, maar toch iets droger van binnen dan ik verwacht had. Als ik een broodje doorsnij, dan heb ik op bepaalde plekken dat het kruim witter en droger is dan op andere plekken. Ook raar hé.

Groetjes,
Hilde

Petra Wolthaus zei

Hallo Arden,

Gisteren deze bolletjes gemaakt met 50 gram maismeel en 50 gram maisgries i.p.v. 100 gram polenta. Het werd een nattig slap deeg, daar nog iets bloem bij gedaan en laten rijzen, maar met opbollen was het deeg toch nog te slap. Ik heb met bloem erbij toch bolletjes van weten te maken, maar ze zijn stug en 'glazig'' van binnen. Wat zou er verkeerd gaan? Het lukt mij nog steeds niet om een lekker brood met maismeel/gries te bakken.
Gister ook weer het Franse Landbrood gebakken en die vinden we heerlijk en eten we heel regelmatig, ook de pistolets en stokbrood zijn favoriet! Dank je voor het delen van je recepten en alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes
Petra Wolthaus

saffiertje zei

Vandaag de bolletjs gemaakt zijn wel heel erg lekker, maar wel een stijf deeg waardoor het vaste bolletjes zijn en niet echt luchtig, klopt dit?

Levine zei

Saffiertje: het deeg moet juist soepel zijn en niet stijf. Heb je alles nauwkeurig afgewogen op een weegschaal, dus ook het vocht? Heb je lang genoeg gekneed? Ook een wat stijver eeeg kan lucohtig brood opleveren.

Als je een paar berichten omhoog gaat kun je lezen dat iemand juust plakkerig deeg had. Bloem kan verschillen, in die zin dat de ene bloem meer vocht kan opnemen dan de andere.

Anoniem zei

Is het erg als de eerste rijs langer duurt dan een uur? Mijn tijden thuis met de kinderen zijn zo dat de eerste rijs al snel een uur of twee duurt.

Groetjes
Claartje

Levine zei

Ja, je kunt deeg niet zomasr laten staan. Als het klaar is voor de volgende stsp dan moet je er ook mee verder gaan. Rijstijden in mijn recepten zijn indicaties. Rijstijden zijn afhankelijk van deegtemperatuur en ongevingstemperatuur.

Anoniem zei

Dank je wel voor je antwoord. Dat zal nog een tijdje supermarktbollen blijven dus haha

Unknown zei

Al verschillende keren geprobeerd bolletjes te bakken. En op een of andere manier blijven ze bij mij altijd plat. De gewone broden gaan wel goed. Maar bolletjes helaas niet. Ze smaken echter wel goed. Dus de kids vinden het heel niet erg.

Levine zei

@Nanda: misschien bol je ze niet strak genoeg op of laat je ze lang rijzen?