20 oktober 2008

Aardappel-gratin

Aardappelgratin

Ik heb het niet zo op aardappels, in ieder geval niet gekookt. Als ik al eens gekookte aardappels maak laat ik ze - tot ergernis van mijn echtgenoot, want aardappels zijn toch lekker? - links liggen. Ik vind ze pas lekker als er "iets mee gedaan is" of als er een hele lekkere saus bij geserveerd wordt.

Deze eenvoudige aardappel-gratin "doet iets" met de aardappels en daarom vind ik hem lekker. Ik gebruik er meestal Roseval aardappels voor, maar iedere vastkokende aardappel is geschikt. Als kaas gebruik ik meestal gruyère of emmentaler, maar een pittige Goudse is ook lekker. Voor de bouillon gebruik ik een bouillonblokje, maar als ik een ijverige bui heb trek ik zelf kippenbouillon. In dat geval goed op smaak brengen met zout en peper.

Snijd de aardappels niet te dik, want dan wordt de garingstijd langer. Het snijden gaat het makkelijkst in een foodprocessor. Ik heb ze dit keer met de hand gesneden (en dat gaat natuurlijk ook heel goed, kost alleen wat meer tijd) want mijn Braun foodprocessor heeft het na 20 jaar begeven. Dat hij het begeven heeft vind ik helemaal niet erg, want nu mag ik eindelijk een nieuwe kopen! Ik heb mijn oog laten vallen op de Magimix 4200, maar eerst nog even sparen .......

Aardappel-gratin
  • 900 gram vastkokende aardappels
  • 200 gram geraspte kaas
  • 450 ml hete kippenbouillon
  • 50 gram roomboter, in klontjes
Verwarm de oven voor op 200 ºC. Schaaf of snijd de aardappels in dunne plakjes. Doe ze laag om laag met de kaas in een ingevette ovenschaal. Eindig met kaas.

Giet de bouillon over de aardappelen en verdeel de klontjes boter erover. Laat de aardappels in het midden van de oven in ± 45 minuten gaar worden.

Bron: aangepast recept uit Elle eten

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik vind aardappelen heerlijk, ook gekookt. Als het maar een goede soort is. Wij gebruiken altijd Raja's (rood) en dan van een biologische boerderij. Heerlijk! Ook in de oven met olijfolie, rozemarijn etc. niet te versmaden. Of in plakjes in een schaal met zout, peper, provencaalse kruiden en wat spekjes en dan 500 gram een kwartiertje op 600 Watt in de magnetron. Wel een deksel op de schaal doen. De laatste paar minuten evt. nog wat geraspte kaas er op.
En wat de magimix betreft: ik heb de 4200 en hij is ideaal. Onderdelen zijn ook goed te vervangen. De motor is ijzersterk.
Een vraagje: kun je de Kitchenaid niet verder uitbreiden met onderdelen of is die alleen maar geschikt om deeg te maken?

Levine zei

De KitchenAid is met van alles uit te breiden, met o.a. raspen. Echter, ik wil een losse foodprocessor omdat ik daar toch meer mogelijkheden mee heb. De losse onderdelen van de KA bevestig je bovenop en dat vind ik minder makkelijk.