12 november 2008

Aardappelroomsoep met broccoli

Aardappelroomsoep met broccoli

Jaren geleden - het was zelfs nog in de vorige eeuw ;-) - maakte ik deze soep een paar keer. Vooral mijn dochter vond de soep erg lekker want ze bleef er om vragen. Maar helaas, ik kon het recept niet meer vinden. Het bleef in mijn gedachten en in de loop der jaren heb ik diverse keren gezocht in mijn receptenarchief (stel je daar niks bij voor, dat archief bestaat uit dozen vol met allerlei kooktijdschriften, mappen met ingeplakte recepten en losse knipsels), maar het bleef onvindbaar. Tot ik het onlangs bij toeval tegenkwam. Hoera, nu kon ik mijn dochter verrassen! Helaas werd die verrassing een beetje een anticlimax. Haar reactie toen ik de soep op tafel zette: "aardappelsoep die ik zo lekker vond en waarvan je het recept kwijt was? Heb ik daar jaren om gevraagd? Mam, ik weet er niks meer van ...."

Aardappelroomsoep met broccoli
  • 30 gram kruidenboter
  • 100 gram gerookte spekblokjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 prei, in ringen
  • 1 winterwortel, in blokjes
  • 500 gram aardappelen, in blokjes
  • ± 8 dl runderbouillon
  • zout, versgemalen peper
  • 1 dl slagroom
  • 60 ml droge witte wijn
  • 200 gram broccoli, in roosjes
  • 50 gram amandelschaafsel, geroosterd in droge koekenpan
Spek in kruidenboter ± 5 minuten bakken. Ui, prei en wortel toevoegen en ± 5 minuten omscheppend meebakken. Aardappelblokjes en bouillon erbij doen, aan de kook brengen en ± 30 minuten zachtjes koken.

Soep pureren in foodprocessor of met staafmixer. Slagroom en wijn met wat hete soep mengen en door soep roeren. Op smaak brengen met zout en peper.

Intussen broccoli in ruim water met wat zout ± 3 minuten koken, met koud laten schrikken en laten uitlekken. Broccoli door soep roeren. Soep in kommen scheppen en garneren met geschaafde amandelen.

Lekker met Bladerdeeg-kaasflapjes.

Bron: Tip Culinair, februari 1997

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: