08 november 2008

Speculaascake met amandelspijs en sinaasappel

Speculaascake met amandelspijs en sinaasappel

Het is nog niet zo ver, Sinterklaas komt pas op zaterdag 15 november aan in Nederland, maar ik ben alvast goed voorbereid ;-). Eerder deze week bakte ik gevulde speculaas en vandaag deze cake.

Het is een standaard cake recept: 200 gram boter, 200 gram bloem, 4 eieren, maar in plaats van 200 gram suiker is de helft van de suiker vervangen door dezelfde hoeveelheid amandelspijs. Je kunt de amandelspijs in kleine stukjes breken, maar ook eerst even samen met de suiker fijnmalen in een foodprocessor (ik heb dat natuurlijk gedaan in "Magi").

Gemalen bruine basterdsuiker met amandelspijs

Als extra smaakmaker heb ik er naast de speculaaskruiden nog wat in kleine stukjes gesneden gekonfijte sinaasappelschil in gedaan. Zonder het recept te wijzigen kan de sinaasappelschil weggelaten worden.

Speculaascake met amandelspijs en sinaasappel

Speculaascake met amandelspijs en sinaasappel
Recept printen
  • 200 gram zachte ongezouten roomboter
  • 100 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 100 gram amandelspijs, in kleine stukjes
  • 1 theelepel vanille extract
  • 4 grote eieren
  • 45 ml melk
  • 200 gram patentbloem
  • 1 theelepel bakpoeder
  • snuf zout
  • 15 gram speculaaskruiden
  • 60 gram gekonfijte sinaasappelschil, in kleine stukjes
  • geschaafde amandelen
  • springvorm van 24 cm Ø, ingevet en bodem bekleed met bakpapier
Verwarm de oven voor op 180 ºC.

Meng de bloem met het bakpoeder, het zout en de speculaaskruiden.

Mix (met mixer of platte klopper standmixer) de boter romig. Voeg de suiker en de amandelspijs toe en mix in 5 minuten tot een luchtig mengsel. Voeg het vanille extract en de eieren één voor één toe, voeg het volgende ei pas toe als het vorige geheel is opgenomen. Blijf na het laatste ei nog 5 minuten mixen. Mix de melk erdoor. Het mengsel kan er nu geschift uit gaan zien, geen nood: alles komt goed.

Zeef de bloem erboven en schep er met een spatel of houten lepel luchtig door. Meng er als laatste de stukjes gekonfijte sinaasappelschil door.

Schep het beslag in de vorm, strijk het glad met de achterkant van een lepel en bestrooi met de geschaafde amandelen.

Bak de cake in het midden van de oven in 35 - 40 minuten gaar en bruin. De cake is gaar als een in het midden gestoken prikker er droog uitkomt. Laat 15 minuten in de vorm op een rooster afkoelen, verwijder dan de rand. Laat volledig afkoelen voor serveren.

Speculaascake met amandelspijs en sinaasappel

Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Arden,
wat een heerlijke cake lijkt me dit! Trouwens al je recepten zijn bijzonder lekker. Ik heb er al meerdere gemaakt, zoals bijv. jouw advocaatcake en de cake met hazelnoten en gedroogd fruit. Ik kijk regelmatig met veel plezier op je blog.
Ik vervang eigenlijk altijd de boter met olie in cakes, ga dat ook weer proberen bij deze speculaascake. Maar eerst zelf amandelspijs maken, want dat heb ik hier in Frankrijk nog niet ontdekt, of wachten tot ik weer in Nederland ben geweest :-))
Lucy

Evaaaaa zei

Hoi Arden!
Oooooo die ziet er goed uit! Al het novemberlekkers in 1 taart... jammm!
Vanaf nu zal ik ook weer wat vaker posten, op mijn eigen blog en comments bij anderen. Ik ben weer terug van weggeweest, nu ik mijn avondopleiding af heb. Tot horens dus!

Eva

www.goddelijkehuisvrouw.blogspot.com

Anoniem zei

Hallo Arden

Wat een geweldige recepten site.heb al heel wat broden gebaaken met jouw recepten. Wil binnenkort het zuurdesem met ananassap proberen. Heb gisteren de speculaascake met sinaasappel en spijs geprobeerd, omdat de ingredienten mij lekker leken. Ik heb er twee kleinen cakes van gebakken. Nu was ik een beetje teleurgesteld. de cake was korrelig en een beetje flauw van smaak. Ik heb het vandaag over gebakken en het recept een beetje aangpast. De spijs verdeeld in 50 gram suiker en 50 gram amandelmeel.
en het laatste in mindering gebracht bij het meel. Ik vind de smaak en de structuur beter. Maar gelukkig, smaken verschillen.

met vriendelijke groet Jannie ordelman

Simone zei

50 gram amandelspijs en 150 gram bruine suiker gebruikt en er cupcakes van gemaakt. Zien er goed uit en zijn erg lekker.
Simone Michielen

Anoniem zei

gisteren gemaakt en vandaag al gortdroog, zeer kompakt en korrelig zoals iemand eerder zei. dit noem ik geen cake. een echt misbaksel

Levine zei

Wat jammer dat de cake mislukt is. Zoals je op de foto kunt zien was de cake bij mij wel luchtig en beslist niet gortdroog. Iedere oven is anders. Wellicht heb je de cake te lang gebakken. Of heb je wellicht de hete lucht stand gebruikt? Ik bak altijd met boven-/onderwarmte.

Unknown zei

De amandelspijs hoe maak je die?