20 december 2008

Kerstmenu 2008

Kerst 2008
Vorig jaar was het huilen met de pet op met het bedenken van ons Kerstmenu, ik kwam er maar niet uit. Dit jaar was het een makkie. 1e Kerstdag vieren we samen met onze kinderen en al een paar weken geleden waren we - iedereen had inspraak en ik besliste uiteindelijk ;-) - het erover eens. Mijn zoon kwam spontaan met een voorstel: vooraf carpaccio, hoofdgerecht hertenbiefstuk en als toetje crème brûlée (hij wil natuurlijk weer 'spelen' met die vlammerwerper die ik vorig jaar van hem kreeg). De carpaccio werd gelijk afgeserveerd en is inmiddels door mij vervangen door soep. Over de crème brûlée was nog enige discussie. Het mocht wel, maar dan niet het recept dat ze al kennen. Ik had daar een mooi compromis voor gevonden in de vorm van een Crème Brûléetaart met abrikozen. Maar helaas, ook dat gerecht werd afgeserveerd (niet door mij, maar door zoonlief). Over het toetje wordt op dit moment nog nagedacht, recepten en ideeën genoeg maar tot een keuze is het nog niet gekomen. (Edit: het wordt een 'Grand Dessert', met Speculaasbavarois met vanillesaus, IJs met vruchtjes en Chocolade crème brûlée, alles uiteraard aangepast in kleinere porties).

Mijn menu is geen "haute cuisine", maar dat hoeft ook niet. De belangrijkste ingrediënten voor deze dag zijn gezellig samen zijn en lekker en ontspannen eten.

Het menu voor 2e Kerstdag is een heel ander verhaal. Daar heb ik geen inspraak in. Die dag zijn we met z'n 2-en en gaat mijn echtgenoot koken! Ja echt, het is bijna niet te geloven. Hij kookt normaal nooit, zelfs geen ei, hoewel hij het wel kan. Dat hij het kan weet ik omdat hij al vaker met kerst zijn best heeft gedaan en verrassende kookkwaliteiten heeft laten zien. De rest van het jaar komt er niets van want ik ben altijd eerder thuis en eerlijk is eerlijk: ik laat hem niet toe in de keuken want samen koken lukt ons niet. Twee kapiteins op een schip werkt niet in "Huize Arden", we krijgen bij wijze van spreken al mot over hoeveel zout er in de aardappels moet. Maar goed, deze 2e kerstdag mag hij de keuken helemaal voor zichzelf hebben en zal ik proberen me stilletjes op de achtergrond te houden en me er niet mee te bemoeien. Het menu voor deze dag is ook al in kannen en kruiken. Ik zag hem een paar weken geleden driftig surfen op allerlei kook- en wijnsites (ja ook op mijn weblog), notities maken, iets uitprinten en voila, het menu was bedacht. Of hij ook zelf de boodschappen gaat doen heb ik nog maar niet gevraagd ..... ik vrees met grote vrezen. Zijn jullie ook benieuwd wat ik voor lekkers te eten krijg? Surf voor het verrassingsmenu snel naar zijn eigen weblog.

Menu 1e Kerstdag

Bospaddenstoelensoep

***********************************************

Hertenbiefstuk met portsaus
Rode kool met cider en appel
Romige aardappelschotel
Cranberrycompote met steranijs en gember

***********************************************

Grand Dessert van Speculaasbavarois met vanillesaus,

IJs met Vruchtjes en Chocolade crème brûlée

***********************************************

Ik wens al mijn lezers een heel smakelijk Kerstfeest!

1 opmerking:

gipskruit zei

Ziet er allebei goed uit arden zowel 1ste als 2de kerstdag.Ik wens jullie fijne dagen en een goed en gezond 2009