20 februari 2009

Chocolade-walnoten plaatkoek

Na mijn "chocoladebakmiddag" bij DOK Cookware van afgelopen zaterdag kon ik geen chocolade meer zien of ruiken. Gelukkig duurde dat maar een paar dagen want afgelopen woensdag was ik alweer in de weer - nu in mijn eigen keuken - met dat heerlijke en verslavende goedje.

De bakmiddag bij DOK was overigens weer een succes en heel gezellig. Wederom waren alle baksels in een mum van tijd verdwenen, vooral de Brownies met hazelnoten en de Cake met kaneel en chocolade werden zeer gewaardeerd.

Afgelopen woensdag bakte ik onderstaande plaatkoek en donderdag ging de hele koek mee naar kantoor. Groot succes! Mijn collega's vinden eigenlijk alles lekker wat ik meeneem, maar deze viel helemaal in de smaak. Gebak met een ster, deze is echt lekker, mag je vaker bakken en ik ga bij de directie een "bakpremie" voor je aanvragen kreeg ik te horen. Afijn...... oordeel zelf zou ik zeggen!

Chocolade-walnotenplaatkoek

Chocolade-walnoten plaatkoek
Recept printen

Bodem:
  • 227 gram ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 100 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 330 gram patentbloem
Vulling:
  • 200 gram abrikozenjam
  • 4 grote eieren
  • 300 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 35 gram cacao
  • 2 theelepels vanille extract
  • snuf zout
  • 350 gram walnoten, geroosterd en fijngemalen*
Glazuur:
  • 227 gram pure chocolade
  • 45 gram ongezouten roomboter
  • 1 eetlepel/15 ml lichte corn syrup (optioneel)**
  • 1 eetlepel rum (optioneel)
*Rooster de walnoten in een droge koekenpan, laat ze afkoelen en maal ze in gedeelten fijn in een keukenmachine. Door ze in gedeelten fijn te malen voorkom je dat ze tot een pasta worden gedraaid.

** Ik heb hiervoor light corn syrup van Karo gebruikt. Ooit eens meegenomen uit de USA, maar via internet ook in Nederland te bestellen. Je kunt het ook gewoon weglaten. Meer over corn syrup en eventuele vervanging is hier en hier te lezen. Let wel: ook zonder de corn syrup kan je mooi chocoladeglazuur maken. In de het glazuur van de Brownies met hazelnoten en de Cake met kaneel en choclade heb ik het niet gebruikt.

Verwarm de oven voor op 190 ºC. Bekleed de bodem en de zijkanten van een ingevette rechthoekige bakvorm van ± 32,5 x 22,5 cm (13 x 9 inch) met bakpapier (of aluminiumfolie).

Bodem:
KitchenAid (platte klopper) of mixer: mix de boter 30 seconden, voeg de suiker toe en mix tot het goed gemengd is. Schraap zonodig de zijkanten van de kom schoon. Voeg de bloem in 3 gedeelten toe en mix op lage stand tot alles net gemengd is. Het wordt een kruimelig en enigzins droog mengsel. Druk het mengsel gelijkmatig uit in de bakvorm. Bak de bodem 10 minuten in de voorverwarmde oven.

Verdeel de abrikozenjam over de nog warme bodem.

Vulling:
KitchenAid (ballonklopper) of mixer: mix de eieren op hoge snelheid in ± 3 minuten dik en luchtig. Voeg de suiker, cacao, vanille extract en zout toe. Mix op lage snelheid 3 minuten. Voeg de walnoten toe en schep ze er doorheen (of mix ze er op lage snelheid door tot alles net gemengd is).

Verdeel het eiermengsel over het abrikozenlaagje. Bak de koek in ongeveer 30 minuten gaar.
Laat in de bakvorm volledig afkoelen op een rooster.

Glazuur:
Smelt de chocolade met de roomboter 'au bain marie' (zie de Brownies met hazelnoten) of in de magnetron. Laat het mengsel niet te heet worden. Roer de corn syrup en de rum erdoor (optioneel). Verdeel het glazuur over de afgekoelde koek. Laat in 1 - 2 uur op kamertemperatuur opstijven.

Snijd de koek in stukjes en serveer. Til eventueel eerst met behulp van het bakpapier uit de vorm en snijd dan in stukjes.

Chocolade-walnotenplaatkoek

Deze plaatkoek blijft zeker 3 dagen in een goed afgesloten trommel vers. Invriezen (met glazuur en al) kan ook.

Eet smakelijk!

Bron: Better Homes and Gardens

7 opmerkingen:

Unknown zei

Hij was meer dan heerlijk! Je kunt ook lekker royaal uitdelen!

Valentine zei

Hoi Arden,

Gisteren deze plaatkoek gemaakt. Ik heb het recept heel nauwkeurig gevolgd, maar helaas is hij in de vuilnisbak beland. De chocolade laag werd maar niet gaar. Hij bleef heel nat, ook na anderhalf uur in de oven. Heb jij enig idee waar het mis kan zijn gegaan? Ik heb hem gebakken in een electrische oven op 190 graden (met oventhermometer). Hoop dat je me wat tips kan geven!

Groetjes Valentine

Levine zei

@Valentine: jeetje wat jammer. Ik heb deze plaatkoek al verschillende keren gebakken en nog nooit mislukt.

Heb je misschien TE grote eieren gebruikt? De walnoten-chocoladelaag gaart nog na tijdens het afkoelen en wordt dan steviger. Misschien dacht je dat het niet gaar was, maar was het dat wel? Het kan altijd qua baktijd schelen in de ene of de andere oven, maar anderhalf uur is wel heel erg lang.

Valentine zei

Hoi Arden, dank voor je reactie.
Hij was echt niet gaar, ook niet na het afkoelen. Ik denk dat er inderdaad teveel ei door zat. Klopt het dat de vulling behoorlijk dun is voor het bakken? Dunner dan vla.. Ik ga hem zeker nog eens proberen, want de bodem alleen al was erg lekker!

Levine zei

De vulling hoort niet dunner dan vanillevla te zijn. Ik denk dat het daar fout is gegaan. Eerst moet je de eieren goed opkloppen met een mixer zodat het een dik en luchtig mengsel wordt en daarna voorzichtig de rest van de ingredienten erdoor roeren (of op de laagste stand van de mixer.

Unknown zei

Hoeveel stukken haal je er ongeveer uit? En kun je deze en/of andere plaatkoeken ook op een bakplaat maken? Of moet het echt een blik/bsk zijn, met een wat hogere rand? Gr. Sandra

Anoniem zei

Waar kan ik de Corn syrup via internet bestellen? Ik hoor het graag