17 april 2009

Granny's mini appeltaartjes

Granny's mini appeltaartjes
Het deeg voor deze mini appeltaartjes is gemaakt met een zakje Granny’s Wereldberoemde Appeltaartmix. Ik gebruik eigenlijk nooit pakjes of zakjes als ik appeltaart maak, maar hier was ik wel nieuwsgierig naar. Ik moet zeggen dat het niet tegenvalt, hoewel de naam "taart" niet helemaal opgaat, het is meer een cake. In plaats van 1 grote appeltaart (1 zakje is voldoende voor een vorm van ± 23 cm) heb ik 12 mini taartjes gemaakt in een muffinvorm met een eigen recept voor de vulling.

Verkooppunten van deze mix zijn te vinden op de site van Granny’s. In Den Haag bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Betjeman & Barton (leuke zaak, waar je je ogen uitkijkt) op de Denneweg, via internet uiteraard bij Granny’s zelf maar ook bij de online delicatessenshop De Provisiekast. In ieder blik zitten twee zakjes mix.

Granny’s mini appeltaartjes (12 stuks)
Recept printen

Deeg:
  • 1 zakje Granny’s appeltaartmix
  • 125 gram zachte ongezouten roomboter
  • 3 eieren
Vulling:
  • 500 gram appels, geschild en in kleine blokjes
  • 60 gram suiker
  • ¾ eetlepel citroensap
  • ¾ theelepel kaneel
  • ½ theelepel gemberpoeder
  • 75 gram pecannoten, grof gehakt
  • 85 gram halfgedroogde abrikozen, in stukjes
  • ¾ eetlepel custardpoeder
  • ½ theelepel vanille extract
Verder:
  • muffinvorm voor 12 muffins, goed ingevet, ook de randen
Oven voorverwarmen op 180 ºC.

Meng de ingrediënten voor de vulling in een grote kom door elkaar.

Roomboter op lage stand (met mixer of platte klopper standmixer) romig mixen. Eieren en appeltaartmix toevoegen en 2 minuten op de hoogste stand mixen.

Vul de muffinvormpjes voor 2/3 met beslag.

Granny's mini appeltaartjes

Verdeel het appelmengsel erover.

Granny's mini appeltaartjes

Bak de appeltaartjes in het midden van de oven in 25 – 30 minuten gaar en goudbruin. Zet de muffinvorm op een rooster en laat ± 20 minuten afkoelen.

Granny's mini appeltaartjes

Haal de taartjes voorzichtig uit de vorm en laat verder op een rooster afkoelen.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Marjoke zei

Wat jammer dat ik ze niet kan ruiken want er ruikt bijna niets zo lekker als appeltaart. Ze zien er zalig uit en ook al houd ik ook niet van mixen; deze ga ik zeker binnenkort uitproberen.

miekenoor zei

Dat is natuurlijk een verschrikkelijk slim idee! Met zo'n grote appeltaart is het teveel voor met zijn tweeën, maar die taartjes hier zijn fantastisch "uit te delen".