07 april 2009

Muffins

Muffins

Muffins zijn er in vele smaken, makkelijk te maken en snel klaar. Ik bak ze regelmatig en doe er dan altijd een aantal in de vriezer. Altijd handig voor als je onverwacht visite krijgt of opeens trek hebt in iets lekkers.

Als vulling heb ik dit keer gedroogde bosbessen gebruikt. De doosjes die ik uit de USA meenam zijn allang leeg, maar gelukkig heb ik vervanging gevonden. Een Belgische lezeres van mijn weblog met wie ik een leuk mailcontact heb, bracht uitkomst. Bij haar in de buurt verkopen ze gedroogde bosbessen op de markt. Ze heeft me eerst een klein zakje gestuurd om uit te proberen en ik was direct enthousiast. "Stuur maar een kilo" mailde ik haar. En zo heb ik nu dus een kilo vreselijk lekkere gedroogde bosbessen in huis en dat ook nog eens voor een leuke prijs!

Met de vulling van deze muffins kan je alle kanten op, bijvoorbeeld chocoladedruppels, gedroogde cranberries, krenten, rozijnen, gekonfijte ananas.

Muffins
Recept printen
  • 240 ml karnemelk
  • 150 gram suiker
  • 120 ml zonnebloemolie
  • 2 grote eieren
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 theelepel geraspte citroenschil (of ¼ theelepel citroenolie)
  • 270 gram patentbloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • snufje zout
  • ½ theelepel baking soda (natriumbicarbonaat/zuiveringszout)
  • ± 175 gram vulling naar keuze (zie hierboven voor voorbeelden)
  • muffinbakplaat voor 12 muffins + eventueel papieren vormpjes
Verwarm de oven voor op 190 ºC. Vet de muffinbakplaat in of doe er papieren vormpjes in. Er bestaan ook muffinvormpjes van siliconen, die hoeven niet ingevet te worden.

Meng de bloem, bakpoeder, baking soda en zout door elkaar.

Mix in een grote schaal de suiker, olie, eieren, vanille extract en citroenschil met een garde of mixer goed door elkaar.

Voeg de bloem en de karnemelk in gedeelten en om en om toe. Begin en eindig met bloem. Dit kan je het beste doen met een spatel/houten lepel. Niet te lang roeren! Het geeft niet als er nog klontjes te zien zijn, die verdwijnen tijdens het bakken. Spatel de vulling erdoor.

Vul de muffinvormpjes (niet helemaal vol) en bak de muffins in het midden van de oven in ± 20 minuten gaar en bruin.

Muffins

Zet op een rooster en haal ze na ± 5 minuten uit de vorm. Laat verder afkoelen op een rooster.

Nog meer muffins:
- Muffins met blauwe bessen
- Muffins met roomkaas en jam

Eet smakelijk!

Bron: The Canadian Baker

9 opmerkingen:

Hilde zei

Hallo Arden,

Blijkbaar hebben we op bijna hetzelfde moment muffins gebakken. Ik heb verleden weekend frambozenmuffins en chocolate chip muffins gebakken. Kijk maar eens op mijn blog.

Ik vind muffins ook erg leuk om te maken en zoals je zegt, snel klaar en ideaal om in te vriezen. Ik neem ze mee als tussendoortje voor op het werk.

Anoniem zei

Hoi Arden,

Bij ons in de stad verkopen ze bij de notenkraam op de markt ook allerlei gedroogd fruit, waaronder een bosvruchtenmix, o.a. met bosbessen, aardbeien, cranberries. Ik heb dit ook al eens in een vruchtenbrood gebruikt, erg lekker en zoet. Misschien is er bij jullie ook een markt waar ze dit hebben ?. Misschien wat makkelijker ?. Alhoewel... wat je ver haalt is lekker zei mijn moeder altijd.
Gr. Renée

Gerdy zei

mmm helaas is het bakken van deze muffins bij mij iets minder goed uitgepakt. Ik heb je recept gebruikt en als vulling aardbeien genomen (hier in Spanje waar we wonen zijn die nu volop verkrijgbaar :)). Maar het resultaat was een cakje wat niet zo luchtig was ... kan het misschien iets te maken hebben met het gebruik van gewonen melk in plaats van karnemelk (dat kan ik hier niet vinden)?

gr. Gerdy

Levine zei

Hallo Gerdy,

Ja dat kan, maar je hebt ook vers fruit (aardbeien) gebruikt ipv gedroogd fruit zoals ik beschrijf. Verse aardbeien bevatten veel meer vocht dan gedroogde. Je kunt karnemelk vervangen door "zure melk". Dit maak je door 1 eetlepel citroensap of neutrale witte azijn in een maatbeker te doen en aan te vullen tot 240 ml. 15 minuten laten staan voor gebruik.

Als je met verse aardbeien wilt bakken, kijk dan ook een naar het recept voor aardbeiencake: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/05/aardbeiencake-fresh-strawberry-bread.html
Succes!

Gerdy zei

Heel erg bedankt voor je reactie Arden, ik ga het proberen :)

De zachte broodjes (mijn vraag van vorige week) zijn trouwens heerlijk geworden.

Niqui zei

Heerlijke muffins,Arden,heb ze nu al zo vaak gebakken en er nog nooit iets van gezegd,bij deze dus..;-))Toppertjes,hoor..ik bak ze zeker eens in de 6 weken in verschillende variaties!

Anoniem zei

Lekkere luchtige en vooral niet te zoete muffins! Ik had ze gemaakt met 3 eetlepels cacao en chocolade druppels.
Jacquelien

Anoniem zei

Hoe kan ik deze muffins zoeter maken?

Levine zei

Wat meer suiker toevoegen lijkt me een logische oplossing. Muffins zijn trouwens altijd minder zoet dan cupcakes.