29 juli 2009

Kersencake met kaneel

Kersencake met kaneel

Kersencake met kaneel
Recept printen

Cake:
  • 140 gram zelfrijzend bakmeel
  • ½ theelepel kaneel
  • 50 gram lichtbruine basterdsuiker
  • snufje zout
  • 1 groot ei, los geklopt
  • 60 ml melk
  • 85 gram ongezouten roomboter, gesmolten
  • 350 gram verse kersen, ontpit
Bovenlaag:
  • 25 gram patentbloem
  • ¼ theelepel kaneel
  • 25 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 25 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur en in kleine stukjes
Verder:
  • vierkante of ronde bakvorm van 20 cm, ingevet
  • poedersuiker om te bestrooien
Verwarm de oven voor op 180 °C.

Doe de ingrediënten voor de bovenlaag in een kleine kom. Wrijf met je vingers de boter erdoor tot een kruimelig geheel. Dit kan ook in een kleine foodprocessor gedaan worden. Ik heb daarvoor de kleinste kom van mijn Magimix gebruikt. Zet apart tot gebruik.

Zeef het zelfrijzend bakmeel, kaneel, basterdsuiker en zout boven een kom. Maak een kuiltje in het midden en voeg het ei, melk en gesmolten boter toe. Mix vanuit het midden met een handmixer goed door elkaar tot een dik beslag. Verdeel het beslag over de bakvorm, strijk de bovenkant met de achterkant van een lepel glad.

Verdeel de ontpitte kersen over het beslag, duw ze er een klein beetje in.

Kersencake met kaneel

Strooi de bovenlaag over de kersen.

Kersencake met kaneel

Bak de cake in 30 - 35 minuten gaar. De cake is gaar als een in het midden gestoken prikker er droog uitkomt. Laat in de bakvorm afkoelen.

Kersencake met kaneel

Bestrooi voor het serveren met wat poedersuiker.

Kersencake met kaneel

Kersencake met kaneel

Eet smakelijk!

Bron: GoodFood

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Die ziet er lekker uit! Ik ben dol op kersen!
Groetje
Frederika

Anoniem zei

Ook ik vind het een aantrekkelijk recept. Alleen - waarom moet je verse kersen gebruiken? Kun je niet net zo goed kersen uit een pot nemen (zonder sap)?
Vuursteentje

Levine zei

Vuursteentje, verse kersen zijn veel lekkerder dan kersen uit een pot en zijn ook minder "nat". Als je kersen uit een pot wilt nemen moet je ze heel goed laten uitlekken en droogdeppen voordat je ze gaat gebruiken. Het kan dus wel, kersen uit een pot gebruiken voor dit recept. Ik vind dat zelf minder lekker en nu er nog kersen zijn gebruik ik verse.

Annemarie zei

Helaas zijn de kersenbomen hier al ruim een maand kaal..............
Maar volgend jaar ga ik dit zeker eens proberen want het ziet er errug lekker uit!

Anoniem zei

Lekkere cake, Arden! Ik heb hem gisteren gemaakt en geproefd. Vandaag smaakt ie nog beter! Ik heb voor de bovenlaag wel beduidend meer bloem gebruikt (zo'n 60 gram), omdat ik anders geen kruimels kreeg. (Ik maakte het kruimeldeeg met de hand, misschien maakt dat nog uit)
Bedankt weer voor het recept!

Groetjes, Mamuffin.