05 februari 2010

Wit sesambrood met mais- en semolinameel

Wit brood met mais- en semolinameel

Voor bij de soep van geroosterde tomaten en gerookte knoflook die we morgen gaan eten bakte ik vanmiddag dit heerlijke brood met tarwebloem, maismeel, semolinameel en sesamzaadjes. Het brood ligt inmiddels goed verpakt in de vriezer, morgenmiddag haal ik het er weer uit en laat het in de verpakking ontdooien. Vlak voor het eten 'piep' ik het nog even op in de oven zodat de korst weer lekker knapperig wordt.

Wit sesambrood met mais- en semolinameel
  • 235 gram tarwebloem
  • 75 gram maismeel
  • 160 gram semolinameel
  • 20 gram geroosterde sesamzaadjes + extra om te bestrooien
  • 6 gram instant gist
  • 30 gram olijfolie
  • 285 gram water, 20 - 25 °C
  • 9 gram zout
Deeg kneden in een standmixer/spiraalkneder: Doe alle ingrediënten in de kom. Kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.
 
Deeg kneden in een broodbakmachine: Doe alle ingrediënten in de bak van de bbm en kneed ± 15 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand. Volg verder het recept hieronder vanaf de 1e rijs. Of gebruik de deegstand (= inclusief 1e rijs), volg dan het recept hieronder vanaf het vormen. Bij gebruik van de deegstand koud water gebruiken. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Deeg met de hand kneden: Doe alle ingrediënten in een kom. Roer met een spatel door elkaar tot alle bloem/meel bevochtigd is.  Stort het mengsel op een werkplek en kneed met de hand in 20 - 30 minuten tot een soepel deeg. Voeg geen extra bloem toe, het deeg wordt vanzelf minder kleverig tijdens het kneden. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot dubbel volume rijzen. 

Vormen: Laat het deeg uit de kom op een licht met olie ingevette werkplek vallen. Druk de lucht eruit (= doorslaan) en bol het deeg losjes op. Dek af en laat afgedekt ± 20 minuten rusten. Vorm er dan een rond (boule) of een langwerpig brood (batard) van. Hoe een batard gevormd wordt is te zien in dit filmpje.

Wit brood met mais- en semolinameel

Maak de bovenkant van het brood nat met een beetje water en bestrooi met geroosterde sesamzaadjes. Druk de zaadjes iets aan.

Wit brood met mais- en semolinameel

2e rijs en voorverwarmen oven, twee mogelijkheden:
  1. Direct op een bakplaat bakken: Leg het deeg op een met een bakmatje of bakpapier beklede bakplaat. Laat afgedekt in 45 - 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met een vinger op duwt, de afdruk even zichtbaar blijft en langzaam terugveert. 
    Verwarm tijdens het rijzen de oven voor op 220 ºC. Verwarm een hittebestendige lage schaal, bijvoorbeeld een braadslede, op de bodem of onderste richel van de oven mee.
  2. Op een pizzasteen bakken: Leg een stuk bakpapier op een pizzaschep, op een omgekeerde bakplaat (= zonder rand) of op een snijplank. Laat het deeg hierop afgedekt in 45 - 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met een vinger op duwt, de afdruk even zichtbaar blijft en langzaam terugveert. 
    Verwarm de oven minstens 45 minuten met daarin een broodbak-/pizzasteen voor op 230 ºC. Zet de laatste 30 minuten een hittebestendige lage schaal, bijvoorbeeld een braadslede, op de bodem of onderste richel van de oven.
Bakken: Snijd het brood vlak voor het bakken enkele keren met een scherp (gekarteld) mes of lame/scheermesje in.
  1. Op de bakplaat: Schuif de bakplaat in de oven. Giet in de meeverwarmde braadslede ± 1,5 dl kokend water (pas op voor je handen!). Sluit direct de ovendeur. Bak het brood 20 minuten op 220 ºC, verlaag dan de temperatuur naar 200 ºC en haal de braadslede uit de oven (pas op: er kan nog heet water in zitten). Bak het brood in nog ± 15 minuten gaar.
  2. Op de pizzasteen: Schuif het deeg met papier en al op de hete steen. Giet in de meeverwarmde braadslede 1,5 dl kokend water (pas op voor je handen!). Sluit direct de ovendeur. Verlaag na 20 minuten de oventemperatuur naar 200 ºC. Trek het bakpapier onder het brood vandaan en haal de ovenschaal/braadslede uit de oven (pas op: er kan nog heet water in zitten). Bak het brood in nog ± 15 minuten gaar en goudbruin.
Leg het brood na het bakken direct op een rooster en laat het volledig afkoelen voordat je het gaat snijden.

Wit brood met mais- en semolinameel

9 opmerkingen:

Iris zei

Lekker brood is dit, Arden.
Maar waarom moet de oven besproeid worden en niet zoals bij andere broden gewoon een bak water onderin?
Gefeliciteerd met je nieuwe Bear Teddy.
Beterschap voor jullie beiden.

Jelle zei

Heerlijk. Heb vandaag het brood gemaakt, maar met tarwemeel (omdat ik die nog had liggen) en wat gemalen nootjes door de zaadjes gedaan. Geen wit brood bij mij, wél lekker. Bedankt voor dit recept (again!)

gr, jelle

Levine zei

Iris: er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dat gaat ook voor brood bakken op :-). Je kunt ook een bakje met kokend water onderin zetten en dit weghalen zodra het brood gaat kleuren. Ik doe dat vaak als ik het brood op een steen bak.

Jelle: graag gedaan weer :-).

tally79 zei

heerlijke broden zie ik hier voorbij komen
maar hoe bewaar je ze?ik bedoel als ik vandaag heb gebakken en ik morgen er ook nog van wil eten

mvg tally
p.s wat heb je een geweldige site

Levine zei

@Tally, ik bewaar brood in een goed afgesloten plastic zak. Wat ik niet meteen of volgende dag gebruik bewaar ik in de vriezer.

Gerry zei

Dat oppiepen in de oven, kun je dat met alle broden met harde korst doen? Bijv. het Frans Landbrood?

Levine zei

Ja dat kan

Anoniem zei

Hallo Levine,

In ieder geval bedankt voor al je broodbakrecepten die me al flink hebben geholpen met zelf bakken.

Alleen heb ik een vraag over het maïsmeel.

Mijn brood rees niet ze goed en misschien dat het aan het maïsmeel lag.

Ik heb voorgekookt maïsmeel gebruikt, fabrikaat pan. Het ziet er een beetje uit als griesmeel.

Is dit bruikbaar, of moet ik gewoon de rauwe maïsmeel gebruiken, die er uitziet als meel?

Alvast bedankt
Martin

Linda zei

Hallo Levine,

Ik heb de autolease toegepast. Mijn vraag is als de bloem met water 30 minuten hebt laten staan dan gaan de overige ingrediënten erin. Moet de olijfolie er dan ook in of moet dit bij de autolease gedaan worden.

met vriendelijke groet,

Linda