30 augustus 2010

Pasta met courgette in romige saus


Afgelopen zaterdag kreeg ik van één van mijn cursisten drie courgettes uit eigen tuin. Verser kan natuurlijk niet! Eén is er inmiddels verdwenen in deze pastasaus. Met de andere twee ga ik een Chocolade-courgette cake met hazelnoten bakken. Het recept voor deze heerlijke cake kan je hier vinden.

Pasta met courgette in romige saus (2 personen)

  • 200 gram pasta
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 100 gram pancetta of gerookt ontbijtspek, in reepjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 kleine courgette, in blokjes
  • 60 ml Noilly Prat of witte wijn
  • 100 gram Bressot of Boursin
  • 100 gram crème fraîche
  • 6 half gedroogde tomaatjes op olie
  • versgemalen peper
Kook de pasta beetgaar.

Bak terwijl de pasta kookt de pancetta of ontbijtspek uit in de olijfolie en schep uit de pan. Zet apart tot gebruik.
Fruit vervolgens in het achtergebleven vet de ui. Voeg de courgette toe en bak even mee.
Toevoegen: pancetta, Noilly Prat, Bressot, crème fraîche en tomaatjes. Al roerend op zacht vuur in een paar minuten tot een saus laten inkoken. Op smaak brengen met versgemalen peper. Meng de saus met de pasta en serveer meteen.

6 opmerkingen:

Unknown zei

Wat leuk om te lezen dat de courgette goed terecht is gekomen!
Ben ook erg benieuwd naar het recept voor de courgette chocolade hazelnootcake...ga meteen even naar m'n volkstuin om te kijken of er alweer wat courgettes te oogsten zijn.

Niqui zei

....dit is zo'n heerlijk recept!
heb het al gelijk klaargemaakt en het blijft smullen.Ik heb het wel flink nagekruid want ik had een grote courgette en ik weet dat je ze niet te groot moet laten worden,want dat gaat ten koste van de smaak!
Morgen gaat de rest in de soep....:-)
Dank je wel voor het recept,Arden!

Hanaâ zei

Dat klinkt heerlijk. Ik heb nogal wat courgettes (groene en gele) in de tuin die op moeten. Heb je toevallig het courgette/choc cake recept bij King Arthur Flour vandaan? Dat zag er goed uit namelijk. Ook hun courgette muffins mogen er zijn.

Caroline Brouwer zei

Ik heb vanavond dit pastagerecht gemaakt en ondanks dat ik de zongedroogde tomaatjes was vergeten, smaakte het héérlijk!
groetjes, Caroline

Annelies zei

Zoon van 14 moest voor het vak Verzorging koken. Voor hem de eerste keer dat ie achter het fornuis stond.
Maar dit is een makkelijk recept en het resultaat was erg lekker!

Levine zei

@Annelies: wat leuk :-)