07 februari 2011

Lekker toetje: Hangop

Hangop van yoghurt

Als kind was ik graag bij mijn oma, het was er gezellig, zij borduurde, ik vertelde van alles of we speelden samen een spelletje en als ik naar huis ging kreeg ik altijd een stukje chocolade. Ze kookte gerechten die mijn moeder nooit maakte en vooral haar toetjes vond ik geweldig. Grutjes met stroop was mijn lievelingstoetje en haar drie-in-de-pan en wentelteefjes mochten er ook zijn. Als we Saroma aten (ja als kind vond ik dat lekker …) mocht ik altijd slagroom kloppen met een handklopper. Geweldig vond ik dat. Hangop maakte ze ook weleens, ze schepte het dan in de keuken in schaaltjes en aan tafel verkruimelde ze er beschuit boven en goot ze er een scheutje bessensap over. Heerlijk!

Over hangop gesproken: in het fantastische kookboek Home Made van Yvette van Boven staan zelfs 2 recepten. 1 gemaakt van karnemelk en 1 gemaakt van yoghurt. Ik denk dat mijn oma hangop van karnemelk maakte. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ze er slagroom door deed zoals in het recept voor de hangop van yoghurt van Yvette staat beschreven.

Hangop is ontzettend simpel om te maken: je giet yoghurt of karnemelk in een zeef met daarin een schone theedoek en laat dat vervolgens 12 - 24 uur op een koele plek uitlekken boven een emmer of grote pan. Of je knoopt de doek dicht en hangt hem op: hangop!

Hangop van yoghurt
de uitgelekte (magere) yoghurt na 24 uur

De hangop van yoghurt wordt na het uitlekken gemengd met stijf geklopte slagroom met daarin de rasp van een citroen, de zaadjes van een vanillestokje en poedersuker. Severen met rood fruit of - in ons geval - een schepje zelfgemaakte 4-vruchtenjam.

Lekker toetje, voor herhaling vatbaar! Nu nog een keer op zoek naar HET recept voor grutjes met stroop, dat wil ik ook wel weer eens eten. Ik weet dat het met karnemelk gemaakt wordt, maar dat is ook alles. Iemand suggesties?

12 opmerkingen:

Angelika zei

Goedemorgen Levine,
Wat ziet dat er lekker dik uit! Is het op de tweede foto al met of nog zonder de slagroom? Als het zonder is, kan de slagroom dan niet achterwege blijven voor een slankere versie?
Groet,
Angelika

Soepkipje zei

Ik heb niet zo'n fijne herinneringen aan die ouderwetse pappen en ben blij dat ik ze nooit meer hoef te eten. :-))

Uit het Kook- en Huishoudboek van Wilma Muench (1948)

Karnemelkse pap (met havermout of boekweitgrutten) (4 pers.)

1 1/4 l karnemelk
150 g havermout of boekweitgrutten
1/2 tl zout

Breng de karnemelk aan de kook onder af en toe roeren, strooi er het zout in en de havermout of boekweitgrutten en laat ze op een zacht vuur onder roeren 1/2 uur koken. Geef ze met stroop of met bruine suiker.

Mocht je toch een andere karnemelkse pap bedoelen (bv met gort (met en zonder pruimen), met bloem of met rijst) laat het dan even weten.

Tonny zei

Om karnemelk/yoghurt/kweeperenpuree uit te laten lekken maar ook om bouillon te zeven zijn de grote papieren filters voor horeca koffiezetapparaten erg handig.
Geen zeepresten die je er eerst weer uit moet spoelen en geen kliederige doeken in de was.

Anoniem zei

Ha Levine, in het openluchtmuseum in Arnhem konden onze kinderen laatst boekweitgruttenkoekjes bakken met stroop. Is dat wat je bedoelt? Ik heb het recept meegekregen en kan het voor je opzoeken!

Ik eet hangop van yoghurt altijd zonder room, maar met een beetje honing en een kletskop!

Jolande

Levine zei

Angelika: op de 2e foto izie je alleen de uitgelekte yoghurt, je kon er een lepel in rechtop zetten, zo dik. Je kunt het inderdaad ook zonder slagroom erdoor eten.

Soepkipje: ik denk dat het gewoon die karnemelksepap is met boekweitgrutten die mijn oma maakte, niet met gort of rijst :-).

Tonny: bedankt voor de tip van de koffiefilter, ga ik onthouden!

Jolande: ik bedoel geen koekjes, maar een pap. Maar recept is altijd welkom :-)

Anoniem zei

Oh,heerlijk...
Wij noemen het uitgelekte yogert.
Ik doe 1 ltr yogert laten uitlekken,door theedoek,boven een kom.
De andere dag schraap ik het van de doek af en doe het op nieuw in een schone kom.
Ik klop een potje slagroom,250ml, en doe dat erdoor.
Dan pers ik ong. 6 sin.appels uit en roer er ook doorheen.
En smullen maar.

Pas had ik zo`n trek in gruttenbrij dat ik het heb gekookt.
Alleen ik heb het in de melk gekookt want was bang voor schiften.
M`n man aan een prakje hutspot van m`n moeder en ik aan de brij.
Gewoon boekweitmeel bij de C1000.
Lekker met roomboter en stroop.

groetjes Hilda

Anoniem zei

De gruttenkoekjes maak je door dikgeworden pap de dag na het koken in plakjes te snijden en te bakken. Is mij geleerd in het museum :-) Ik mail je het recept Levine.

Jolande

wilma zei

Op www.smulweb.nl is een recept met boekweitgrutten. Misschien is het dit wat je zoekt?
Succes.
Wilma

hannie zei

De gebakken boekweitgrutten met stroop ken ik alleen maar uit de verhalen van mijn vader. Kennelijk vond mijn moeder het niet lekker, want het kwam nooit op tafel. Wat ik begrepen heb is dat een restant pap van boekweitgrutten was (stijfgeworden door het afkoelen) dat in stukken werd gesneden en dan opgebakken. En dan opgegeten met stroop.
Overigens maak ik geregeld hangop van karnemelk, maar dan wel echte karnemelk. Dus geen aangezuurde magere melk, maar de karnemelk die overblijft na het karnen van boter. Dat is zo lekker dat er echt geen room door hoeft.

Anoniem zei

Dat klinkt lekker Hannie, maar waar koop jij echte karnemelk?

Het boekweitverhaal van jouw vader is precies wat ik leerde in het museum. Ik heb nog geen boekweitpap gekookt, zal ik morgenvroeg eens doen. Ik heb het recept gevonden en zal het morgen aan je mailen Levine.

Jolande

Angelika zei

Vanmorgen m'n eerste hangop gegeten. Geweldig!
Foto's staan op mijn blog.

Een vraag voor Hannie, hoe weet je wat echte karnemelk is en wat aangezuurde melk? Moet dat er op staan?

Hanaâ zei

Ik zou denken dat de karnemelk er zo uit zo stromen zonder iets achter te laten, maar kennelijk niet. Dat ziet er heel erg lekker uit. Erg romig, zelfs zonder slagroom. Als het te dik is, misschien een beetje uitdunnen met wat sap (of RoosVicee, yum - helaas kan ik dat hier niet krijgen) :o)