03 maart 2011

Marmercake (met de foodprocessor)

Wat ben ik toch een bofkont, vorige week woensdag bracht de postbode een grote doos met daarin een Dualit XL 1500 foodprocessor. Ik mocht hem een week uitproberen. Vanmorgen is hij helaas weer opgehaald. Deze foodprocessor heeft een extra sterke motor en raspt, hakt, kneed en maalt dat het een lieve lust is. Ik heb er van alles in uitgeprobeerd, waaronder het beslag voor deze cake. Het resultaat viel mij helemaal niet tegen! Het is geen schoonheid om te zien (de cake bedoel ik, de foodprocessor is een beauty), wel lekker. De cake was zo snel verdwenen dat ik geen foto van de mooie gemarmerde binnenkant heb kunnen maken. Komt nog wel een keer, want deze cake gaat beslist in de herhaling.

Foodprocessor marmercake

Marmercake (met de foodprocessor)
Recept printen
  • 4 grote eieren
  • 225 gram kristalsuiker
  • 225 gram zachte ongezouten roomboter
  • 45 ml (volle) melk
  • 1 theelepel/5 ml vanille extract
  • 225 gram zelfrijzend bakmeel
  • 15 gram cacao
  • springvorm 20 cm ∅, ingevet en bodem bekleed met bakpapier
  • foodprocessor met mes erin
Verwarm de oven voor op 180 °C.

Doe eieren, suiker, boter, melk en vanille extract in de kom van de foodprocessor en laat de machine 1 - 2 minuten draaien. Haal het deksel eraf en voeg het zelfrijzend bakmeel toe. Druk een paar keer op de pulseknop of laat de machine kort draaien tot het zelfrijzend bakmeel net is opgenomen.

Doe de helft van het cakebeslag in een schaal en roer daar de cacao door.

Neem 2 eetlepels - of gebruik 2 ijsbolletjestangen - en schep afwisselend chocoladebeslag en vanillebeslag in de springvorm. Zorg ervoor dat de hele bodem bedekt is. Roer met een mes of satéprikker door het beslag om een marmereffect te krijgen.

Foodprocessor marmercake

Bak de cake in het midden van de oven in 45 – 55 minuten gaar. De cake is gaar als een in het midden gestoken prikker er schoon uitkomt.

5 opmerkingen:

An zei

Hello Levine kan ik het deeg ook maken in kenwood kneedmachine met deeghaken ofzo want ik ben niet in het bezit van foodprocessor

Sofie zei

Ik dacht ook zoiets...want het ziet er inderdaad heel lekker uit!!!
Hoe kwam het dat je die kon uittesten, kan je die dan niet aankopen aan een lager tariefje???

groetjes

Levine zei

@Anna: je kunt het cakebeslag ook op de gewone manier maken, dus boter en suiker romig mixen met handmixer met gardes of standmixer met platte klopper, dan eieren er 1 voor 1 bij, vanille en melk erdoor mixen en dan het zelfrijzend bakmeel er voorzichtig doorscheppen.

@Juf Sofie: ik ga er een demonstratie mee geven, dus mocht hem eerst uittesten, vandaar.

Alegonda zei

Heb deze cake al aantal keren gemaakt. Ik ben in bezit van een magi mix 5200. Het resultaat is altijd constant en een cake is in een handomdraai gemaakt !
Is het gebruik van de food processor ook mogelijk bij de andere cake recepten ?

Levine zei

Alegonda: je kunt de meeste cakerecepten met een foodprocessor maken. Ik vind het niet altijd een succes en gebruik liever mijn KitchenAid voor het maken van cakedeeg. Wordt toch luchtiger.