22 augustus 2011

Margaritaijs van de Eetschrijver

Margarita-ijs

Het Margaritaijs van de Eetschrijver werd gelanceerd op de Undergroundboerenmarkt in juni en is inmiddels het meest besproken ijsje op Twitter. Ik kon er echter nog steeds niet over meepraten (want nog steeds niet geproefd). Afgelopen zaterdag kwam daar gelukkig verandering in! De popup-margaritaijssalon streek namelijk neer bij Gransjean Wijnen & Delicatessen in Den Haag en dat is vlakbij. Vanaf 11.00 uur tot sluitingstijd was het mogelijk om het inmiddels beroemde ijs te proeven.

Op zaterdagmorgen togen we op tijd –want stel je voor dat we te laat zouden komen en dat het ijs al op zou zijn– naar de Bankastraat in Den Haag. Met de trein en de bus waren we er in een half uurtje. Vol verwachting klopte ons hart.

De eerste die we zagen toen we bij Gransjean binnenstapten was Gerrit Jan, de Eetschrijver. De coupes waarin het ijs werd geserveerd en de bijbehorende shortbread koekjes stonden voor hem klaar op een tafel. Achter hem de ijsmachines die inmiddels al de eerste hoeveelheid ijs hadden gedraaid.



Margarita-ijs

Nadat we iedereen begroet hadden en er stoelen voor ons waren neergezet kon dan eindelijk het feest beginnen. Het ijs werd door Gerrit Jan persoonlijk in de coupes geschept en voorzien van een koekje en een schijfje limoen.



Margarita-ijs

Toen werd het stil om me heen - althans zo leek het - ik had alleen nog maar aandacht voor het bolletje ijs. Zou het echt zo lekker zijn als iedereen zegt of overdrijven al die mensen?

1e hapje: oké ………. verrassend
2e hapje: ik proef zoet, zout, romig en toch fris, limoen ………. Margarita
3e hapje: WOW
4e hapje: hier lust ik wel een liter van!

Conclusie: dit ijs is vreselijk lekker, niet te vergelijken met enig ander ijs dat ik ooit geproefd heb. Dit ijs smaakt naar meer!

Helaas is het recept geheim, het ligt in een kluis en er zijn maar twee mensen die het kennen (en die mogen niet samen in een vliegtuig aldus Gerrit Jan). Ik kan het daarom niet proberen na te maken. Het is -behalve tijdens popup-margaritaijssalons- ook (nog) nergens te koop.

Pas toen we onze proefervaring hadden verwerkt en besproken kregen we oog voor de mooie en goed gesorteerde delicatessenwinkel Gransjean. Ik was er een aantal jaren geleden wel eens geweest omdat ik toen om de hoek werkte, maar daarna nooit meer. Uit het oog, uit het hart zal ik maar zeggen. Geheel onterecht kwam ik tot de conclusie.



Gransjean Wijnen & Delicatessen [http://www.gransjean.nl/] in Den Haag



Gransjean Wijnen & Delicatessen [http://www.gransjean.nl/] in Den Haag

Na een aantal lekkernijen en een fles wijn te hebben gekocht en nog een bolletje margaritaijs te hebben gegeten (ja, ik ben een vreselijke bofkont!) togen we voldaan huiswaarts.

Wil je ook het Margaritaijs proeven? Het ijs heeft een eigen website waarop de popup-ijssalons worden aangekondigd. In de gaten houden dus! De Margaritaijsman komt ook zijn coole specialiteit graag bereiden en uitserveren op uw feest, tijdens uw evenement of in uw winkel.

3 opmerkingen:

Simones Kitchen zei

Als iemand die gek is op Margarita... kan ik me helemaal voorstellen dat dit een fantastisch lekker ijsje moet zijn... Ik ga gauw kijken of het hier ergens in de buurt wellicht geserveerd gaat worden. Leuk!

Anoniem zei

Ja het klingt verlokkend Margarita ijs;)
Een eetschrijver?Bestaat deze woord ueberhaupt of heb je het verzonnen?:)

Levine zei

@Junglefrog: de Eetschrijver woont ook in A...... ;-)

@Dzoli: ja het woord bestaat echt, klik op de link in mijn bericht (het woord Eetschrijver in de 1e zin) en je surft naar zijn weblog. Zeer lezenswaardig!