13 februari 2012

Roergebakken kip met hoisinsaus en paksoi

Hierbij weer een recept dat bewijst dat flesjes woksaus overbodig zijn! Snel klaar, makkelijk te maken, kan niet mislukken en ook nog eens lekker. Wat wil je nog meer.......

De foto staat voor een keertje onderaan, kwaliteit is om te huilen. Te snel moeten schieten, te donker en ga zo maar door.

Roergebakken kip met hoisinsaus en paksoi
Recept printen

Saus:
  • 3 eetlepels/45 ml hoisinsaus
  • 2 eetlepels sojasaus (Kikkoman)
  • 1 ½ eetlepel geraspte verse gember
  • 2 teentjes knoflook, uitgeperst
  • 1 eetlepel sesamolie*
  • 2 eetlepels rijstazijn
Verder:
  • 1 eetlepel zonnebloem- of arachideolie
  • ± 400 gram kipfilet, in reepjes
  • 100 gram cashewnoten
  • 1 rode paprika, in schuine stukjes
  • 1 rode ui, in dikke partjes
  • 1 struik paksoi, in reepjes, bladeren en stelen apart houden
*Gebruik sesamolie in kleine flesjes speciaal voor de Oosterse keuken. Deze is gemaakt van geperst geroosterd sesamzaad en heeft een uitgesproken sterke smaak. Verkrijgbaar bij de toko/Aziatische winkel.

Maak de saus door alle ingrediënten in een schaaltje door elkaar te roeren. Zet apart tot gebruik.

Verhit een wok tot gloeiend heet, voeg de olie toe en laat ook heet worden. Roerbak de reepjes kipfilet samen met de cashewnoten ± 3 minuten en schep uit de wok. Roerbak de paprika, ui en de in reepjes gesneden stelen paksoi toe ± 4 minuten. Voeg de kipfilet, de cashewnoten en de in reepjes gesneden bladeren van de paksoi toe en schep om. Voeg de saus en eventueel een klein beetje water toe en laat het mengsel nog een minuutje of twee sudderen. Direct serveren met gekookte rijst.



Aangepast recept van BBC Good Food

8 opmerkingen:

Lisa zei

Ziet er heerlijk uit! Maar Hoisinsaus is toch ook een soort woksaus? Veel groeten, Lisa

paardenrassen zei

ziet er lekker uit, bedankt voor de recept

Anoniem zei

Hoi Levine,

Ik heb het recept gemaakt, maar ik vond het zo zout??? Kan dat door de ketjap komen, ik heb nl. zoute ketjap gebruikt, maar misschien moest dat zoete zijn?

Groetjes Jacqueline

Levine zei

Met ketjap asin wordt het inderdaad zouter. Ik heb geen ketjap gebruikt maar sojasaus, die ook wel iets zout, maar niet zo zout als de zoute ketjap. Als je ketjap wilt gebruiken zou ik de zoete nemen.

Levine zei

Lisa: ik bedoel meer de woksausjes uit een flesje met allerlei smaakjes.

Anoniem zei

Hoi Levine,

Bedankt voor je reactie, ik ga het binnenkort nog een keer proberen, maar dan met zoete ketjap.

Groetjes Jacqueline

Anoniem zei

Ik kwam dit recept tegen omdat ik de Hoisin kip van Knorr met verse ingrediënten wil maken. Vanavond ga ik dat doen. Voorlopig probeer ik eerst jouw recept eens uit. Maar de uitdaging blijft natuurlijk om ook de Hoisinsaus te vervangen door losse ingrediënten. En dan op zoek naar de originele Hoisin voor zover dat een echt gerecht is :-)

Levine zei

Hoisinsaus zelf maken lijkt me geen optie. Net zoals je sojasaus of ketjap ook niet zelf gaat maken ...... Hoisin is een saus en geen gerecht. Zie ook http://www.aziatische-ingredienten.nl/hoisinsaus/
En Hoisin Kip van Knorr komt er hier niet in ;-)