10 augustus 2012

Kersentaart met frangipane (2)

Kersentaart met frangipane

Mmmmmm kersen, ik kan er geen genoeg van krijgen. In juli bakte ik ook al een kersentaart met frangipane, maar deze is weer anders.

Het recept is afkomstig van de website Joy of Baking. De recepten van Stephanie kloppen altijd en en -heel handig- alle ingrediënten worden ook in grammen aangegeven.

Ik heb deze keer geen ronde maar een rechthoekige bakvorm van 36 x 12 cm met losse bodem gebruikt. Ik hield iets deeg over, de vulling, de frangipane, vond ik maar net aan genoeg. Als ik deze taart in een ronde vorm ga maken, neem ik alle ingrediënten voor de frangipane x 1,5.

Conclusie van het proefpanel: erg lekker!

Kersentaart met frangipane
Recept printen

Bodem:
  • 200 gram patentbloem
  • snuf zout
  • 113 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
  • 50 gram suiker
  • 1 ei, los geklopt
Frangipane:
  • 50 gram suiker
  • 42 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
  • 1 ei
  • ½ theelepel vanille extract
  • 45 gram amandelmeel (fijn gemalen amandelen)
  • 12 gram patentbloem
Topping:
  • ± 350 gram kersen, ontpit
Glazuur:
  • ± 4 eetlepels rode bessen gelei of aardbeienjam
Verder:
  • ronde bakvorm met losse bodem van 20 - 23 cm, ingevet of rechthoekige bakvorm met losse bodem van 36 x 12 cm, ingevet (in deze vorm hou je iets deeg over)
  • bakpapier of aluminiumfolie
  • bakbonen of gedroogde bonen/rijst
Bodem:
Meng de bloem en het zout door elkaar. Mix de boter en suiker (met handmixer of platte klopper standmixer) luchtig. Voeg het los geklopte ei geleidelijk toe. Voeg het bloemmengsel in één keer toe en meng kort erdoor. Maak van het deeg een platte schijf en verpak deze in plastic folie. Laat 30 minuten in de koelkast steviger worden.

Rol het deeg op een licht bebloemde werkplek uit, ± 2,5 groter dan de vorm. Vouw het deeg in vieren en vouw het vervolgens uit in de ingevette bakvorm. Duw het deeg tegen de rand aan zonder eraan te trekken. Snijd de rand mooi bij. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Dek de bakvorm af en zet het deeg 20 minuten in de vriezer (of koelkast, ik prefereer de vriezer).

Verwarm intussen de oven voor op 200 °C. Haal de bakvorm uit vriezer (of koelkast) en leg een stuk bakpapier of aluminiumfolie over de deegbodem. Verdeel de bakbonen erover. Zorg dat de hele bodem bedekt is met bakbonen.

Kersentaart met frangipane

Bak de bodem in het midden van de oven totdat het deeg lichtbruin en droog is, ± 20 minuten. Verwijder het bakpapier en de bakbonen en laat de deegbodem iets afkoelen.

Verlaag de oventemperatuur naar 180 °C. Niet vergeten!

Kersentaart met frangipane

Frangipane:
Mix de suiker en de boter met een handmixer luchtig. Voeg het ei en het vanille extract toe en mix erdoor. Voeg de gemalen amandelen en de bloem toe en mix erdoor.

Verdeel de frangipane over de, iets afgekoelde, bodem.

Kersentaart met frangipane

Verdeel de kersen over de frangipane.

Kersentaart met frangipane

Bak de taart in het midden van de oven totdat de frangipane lichtbruin en gerezen is, ± 25 minuten.

Zet de taart na het bakken op een rooster om af te koelen, verwijder na ± 10 minuten de rand.

Verwarm de gelei of jam en bestrijk/glaceer hiermee de kersen.

Kersentaart met frangipane

En zo kwamen de foto's van deze taart tot stand

Kersentaart met frangipane

12 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Wouw, wat ziet die taart er mooi en lekker uit! Ik had hem ook al gezien, maar ik heb niet zo'n rechthoekige vorm. Toch maar eens aanschaffen, want zo'n rechthoekige taart is wel makkelijk te snijden.

Ger zei

''moet'' weer aan het werk zie ik;-)

De kersentaart met frangipane 1 maakten ik vorige maand en mijn gasten hebben hem tot de laatste kruimel opgegeten.

Mocht je even willen kijken:
http://hoorndesovervloeds.blogspot.nl/2012/07/zomers-fruit.html
onderaan de post staat de kersentaart met uitleg en link naar jou mooie blog.

Bedankt voor het delen!!

Hartelijke groeten,
Ger

Anoniem zei

Oh wat was die taart lekker.
Maar nu een iets ander recept en ook deze gaan we uitproberen.
De vorm vind ik helemaal super leuk.
Waar en bij welke winkel kun je die heel erg leuke vorm kopen.

Geniet altijd weer van uw recepten.

groet van Hilda

Karin zei

Wat ziet de taart er weer verrukkelijk uit!

Groetjes karin xx

Levine zei

@Caroline: in het oorspronkelijke recept wordt een ronde vorm gebruikt van 20 - 23 cm. Zo'n rechthoekige vorm is inderdaad ook makkelijk delen :-).

Levine zei

@Ger: jouw taart ziet er ook heerlijk uit. Succes met het maken van deze :-).

Levine zei

@Hilda: de rechthoekige vorm kun je bij veel kookwinkels kopen of online bestellen.

Mariella zei

Levine, dat ziet er heerlijk uit en je foto's trouwens ook. Kan me voorstellen dat het lastig is om deze vorm er goed op te zetten. De binnenkomer bovenaan is een topper! En de taart volgens mij ook. Ik ga hem zeker een keer maken.

Anoniem zei

Oh heerlijk ik vind de recepten van joy of baking super heb er al heel wat gemaakt van stefanie.
Nu een boek van een piece of cake van leila lindholm deze recepten kloppen ook zo goed en ze zijn heerlijk!!

Unknown zei

Dat ziet er zeer smakelijk uit! Ik ben ook gek op kersen. Ik ga deze taart gauw ook eens maken.

Daisy zei

Ziet er superlekker uit! Ik vind je bakvorm ook erg leuk.Mooie vorm, makkelijk om te snijden voor een traktatie.

Anoniem zei

Deze taart kan ook heel goed van bladerdeeg gemaakt worden. Gaatjes prikken in het deeg, vulling erop en meteen in oven!