26 mei 2015

Mascarponemousse met geroosterde aardbeien

Mascarponecrème met geroosterde aardbeien.

Een heerlijk toetje! Snel te maken en low-carb (maar wel met veel calorieën ...) als je in plaats van suiker de zoetstof erythritol gebruikt. Erythritol heb ik tegenwoordig standaard in voorraad. Het is niet goedkoop, ik gebruik het dan ook niet in grote hoeveelheden. Het is geen kunstmatige zoetstof, heeft geen calorieën, heeft geen bijsmaak, is gluten en GMO vrij en heeft geen effect op de bloedsuiker- en insulinespiegel. Erythritol is ook onder de naam Sukrin verkrijgbaar. Meer weten? Lees er dan hier en hier meer over. Het is bij enkele reformwinkels en online verkrijgbaar.

Het bijzondere aan dit dessert is dat de aardbeien eerst in de oven worden geroosterd. Laat ze niet te lang in de oven, ze moeten nog wel een beetje stevig blijven. Mousse over? Geen probleem, je kunt het 1 dag in de koelkast bewaren.

Het recept is afkomstig van All day I dream about food.

Mascarponemousse met geroosterde aardbeien (6 personen)

Geroosterde aardbeien:
  • 500 gram aardbeien
  • 2 theelepels erythritol/Sukrin of suiker
  • ¼ theelepel vanille extract
Mascarponemousse:
  • 225 gram mascarpone
  • 115 gram roomkaas (MonChou)
  • 6 eetlepels erythritol/Sukrin of suiker
  • 1 theelepel vanille extract
  • ¼ liter slagroom
Geroosterde aardbeien:
Verwarm de oven voor op 190 °C en vet een ovenschaal in met een beetje (kokos)olie.
Doe de aardbeien in de schaal, strooi de suiker erover en sprenkel het vanille extract erover.
Bak de aardbeien in het midden van de oven 20 – 25 minuten tot ze zacht zijn en sap is vrijgekomen. Laat afkoelen.

Mascarponemousse:
Mix met een handmixer de mascarpone, roomkaas, 4 eetlepels suiker of erythritol en vanille extract door elkaar. Klop in een andere kom de slagroom met de resterende 2 eetlepels erythritol of suiker stijf. Schep de slagroom door het mascarponemengsel.

Verdeel de mascarponemousse over zes schaaltjes en schep de aardbeien met wat sap er bovenop.

Mascarponecrème met geroosterde aardbeien.

7 opmerkingen:

Anita zei

Nou, Levine, deze week staat bij ons toch al in het teken van aardbeien, dit recept komt goed van pas.
Alhoewel de weegschaal niet zo heel blij is met mijn nieuwe hobby ;)

Tinneshobbyworld zei

Heel leuk en lekker receptje. Ga ik alvast eens uitproberen straks want heb juist aardbeitjes meegebracht. Bedankt voor het uitschrijven van receptje.

Lieve groetjes, Tinne

Jeanine van Houten zei

Ohhhhh wat lekker dit, ik was net een beetje aan het minderen en dan helpen dit soort heerlijke recepten niet echt haha.

Sergooris Jean Paul zei

Net uitgeprobeerd, en iedereen was erg tevreden, misschien ga ik volgende keer de room achterwege laten en vervangen door 3 opgeklopte eiwitten,om zo die bom wat lichter van calorie te hebben.

Hilde zei

Erythritol bestel ik in Duitsland, wat de helft minder kost dan hier in Nederland!
Is ook van biologische, ongemanipuleerde mais gemaakt.
Mag ik hier een link plaatsen voor de geïnteresseerden?
Ook wil ik zelf brood gaan bakken met erythritol, maar kan dat i.p.v. suiker?
Tot nog toe doe ik dat met kant en klare broodmix, waar geen suiker in zit. Ben dus benieuwd of iemand dat weet.

Levine zei

Hilde, uiteraard mag je de link plaatsen. In gewoon brood hoef je geen suiker te gebruiken dus dat is makkelijk. Ik heb nog niet uitgeprobeerd om de suikert door erythritol te vervangen in zoet brood.

Hilde zei

Hier is dan de link:
https://www.novasweet.de/sweetERY-Erythritol/

Ik heb de zak van 25 kilo besteld, er kleine zakjes van gemaakt en vacuüm verpakt, waardoor het echt heel lang goed blijft.
Het is voor mij echt de perfecte suikervervanger!
Inclusief verzendkosten kost het € 8,= per kilo.

Sukrin o.a. kost € 19,90 per kilo.
Een goedkopere heb ik hier in Nederland niet kunnen vinden.

Ik ben nu begonnen boekweitbrood te bakken in de broodbakmachine waar een glutenvrij programma op zit.
Het eerste brood was breekbaar en korrrelig.
Door arrowroot (50 gram door het meel) toe te voegen is dat al veel beter geworden.

Het was zo goed als niet gerezen, ondanks 12 gram gist (volgens het recept). Nu moet ik nog gaan uitzoeken hoe of het wat beter zal gaan rijzen.

Ook gaat er volgens het recept suiker in, vandaar mijn vraag.

Alle tips zijn welkom en alvast reuze bedankt!