02 september 2015

Leer brood bakken vanaf de basis + nieuwe data t/m december 2015

Workshop brood bakken

 

Leer brood bakken vanaf de basis


Sinds 2010 geef ik met heel veel plezier workshops brood bakken. Het begon met een aantal voorzichtige try outs en inmiddels kan ik er mijn hele werkweek mee vullen. Iedere workshop is anders, maar de afloop is altijd hetzelfde: de deelnemers gaan blij en met zakken vol brood naar huis en laten mij met een grote glimlach achter! Veel deelnemers komen nog een keer, of zelfs meerdere keren, terug om weer iets anders te leren bakken of om onder mijn leiding nog een keer te oefenen. Er zijn vriendschappen ontstaan er komen leuke initiatieven voort uit de workshops.

Werk in uitvoering :-)

Tijdens de workshops komen alle stappen van het brood bakken aan bod: keuze van de juiste ingrediënten, afwegen, kneden, rijstijden, het op de juiste wijze vormen van deeg en het brood afbakken. Ook leer je hoe je een recept kunt uitrekenen/omrekenen. De meest gehoorde opmerking tijdens de workshops is "Zo'n mooi deeg heb ik thuis nog nooit gehad".

Uiteraard kun je al je vragen stellen. Tip: schrijf ze van tevoren op, dan kun je niks vergeten te vragen!

Desembrood met rozijnen, koekkruiden en pecannoten en stokbrood met desem

Alle workshops worden gegeven in een ruime workshopruimte in Rijswijk (nabij Den Haag) die van alle gemakken is voorzien. De groepen zijn klein (maximaal 8 deelnemers), waardoor er tijd genoeg is voor uitleg en vragen. Er wordt gewerkt aan rvs tafels op werkhoogte. De workshopruimte bestaat uit twee gedeelten: een grote ruimte met daarin de werktafels en een naastgelegen keuken waar verschillende kneders en de ovens staan.

Workshop brood bakken

Workshopruimte

Tijdens iedere workshop bakken de deelnemers verschillende broden. Het deeg voor het 1e recept dat we maken wordt gekneed in een machine en het andere deeg mag met de hand of ook in een machine gekneed worden. Als er tijd voor is geef ik ook nog een demonstratie, bijvoorbeeld stokbrood of vlechtbrood maken.



Stokbrood met desem en nigella- en sesamzaadjes

Lichtbruin vlechtbrood met desem

De lunch is, volgens veel deelnemers, één van de hoogtepunten van de workshops. Er kunnen verschillende soorten brood (uiteraard door mij gebakken) worden geproefd en er is een ruime keuze aan beleg.

Bakdag

Na afloop van de workshop is er de mogelijkheid om diverse artikelen en ingrediënten aan te schaffen die we ook tijdens de workshop gebruikt hebben. Ook mijn boek Brood uit eigen oven is te koop. Betalen kan contant of via pin.

 

Nieuwe data t/m december 2015


De data voor de verschillende workshops brood bakken tot en met december kun je hier bekijken evenals alle informatie over de workshops.

Nieuw is de workshop Pizza. Voor deze workshop is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar met een speciale introductieprijs. Dit is een kortere workshop en duurt van 16.00 - ± 20.00 uur. Klik op bovenstaande link voor meer informatie over deze workshop. Bij voldoende belangstelling volgen er meer data.

Workshop Pizza


Workshop Pizza
De saus voor op de pizza wordt uiteraard ook zelf gemaakt tijdens de workshop!
Workshop Pizza
De bodem, het allerbelangrijkste van de pizza!

4 opmerkingen:

Unknown zei

Hé leuk, dat filmpje. Voel mij vereerd. ;-)

Levine zei

Ben er ook heel blij mee! Je mag vaker komen filmen :-).

DELETED zei

Leuke blogje! ik zag u via andere blogster, zo gaat het hier op blogland
ik volg meestal blogjes die dezelfde hobby,s hebben als ik
ik vind het inspirerend , hoe een ieder iets apart heeft te delen

Groetjes ♥

Louisette zei

Prachtige video, mooie broodjes, Fyne zondag.