11 augustus 2017

Pasta Caprese

Pasta Caprese (Instant Pot)

En alweer ben ik blij met mijn Instant Pot. Dit gerecht staat in een half uur op tafel en ik heb maar 1 pan, de binnenpan van de IP, vuil gemaakt.

Dit gerecht blijft zeker in mijn repertoire, maar de volgende keer ga ik het iets anders doen. Ik vond de saus iets aan de zure kant. Om dat zuurtje in een zoetje om te zetten ga ik dan de saus (net als in dit pastarecept) eerst ongeveer 12 minuten op high pressure koken. Daarna pas de de penne en het water erbij en 5 minuten op high pressure.

Pasta Caprese uit de Instant Pot (2 - 3 personen)

  • 1 ui, fijn gesnipperd
  • 4 teentjes knoflook, fijn gesnipperd
  • 1 eetlepel olijfolie
  • ½ theelepel chilivlokken
  • 150 gram mini roma tomaten, gehalveerd
  • ± 450 gram passata
  • 225 gram penne
  • 15 gram basilicum blaadjes (de helft heel en de andere helft in reepjes)
  • zout naar smaak
  • 250 ml water
  • 150 gram mozzarellabolletjes of een bol mozzarella in blokjes gesneden
  • 1 eetlepel balsamico azijn
  • vers geraspte Parmezaanse kaas

  1. Zet de Instant Pot aan, druk op Sauté en zet de temperatuur op More.
  2. Doe de olijfolie in de binnenpan. Voeg zodra Hot op het display verschijnt de ui toe. Bak ± 3 minuten totdat de ui zachter wordt.
  3. Voeg knoflook en chilivlokken toe en bak even mee.
  4. Voeg tomaatjes, passata, penne, de helft van de basilicumblaadjes, zout en het water toe en roer goed door elkaar.
  5. Druk op Keep Warm/Cancel om de Sauté functie te stoppen en doe het deksel op de pan. Zet het ventiel op Sealing. Druk op Manual en stel 5 minuten high pressure in.
  6. Draai direct nadat de kooktijd is afgelopen het ventiel naar Venting en laat de stoom ontsnappen (QR). De druk is eraf als het pinnetje naar beneden valt.
  7. Test of de pasta beetgaar is en proef de saus of er nog zout bij moet.
  8. Als de pasta nog niet beetgaar is, laat dan de saus met de pasta nog even sudderen (op de warmhoudstand of op de stand Sauté).
  9. Voeg de mozzarellabolletjes en de balsamico azijn toe en roer de saus door elkaar.
  10. Direct serveren. Bestrooi met reepjes basilicum en geraspte Parmezaan.

Dit bericht bevat een affiliatielink.

2 opmerkingen:

Jenika zei

Ik gebruik zonnepitten in d3 machine. Moet ik dan meer water toevoegen aan mijn brood ??

VanAlDatSoete zei

Heerlijk recept. De pasta was iets te gaar, volgende keer doe ik 3 minuten.